Leer terug genieten met deze 4 tips

Leren genieten1

Genieten van het leven… niet zo makkelijk als het lijkt. Er komt soms wat te veel tussen, zoals het leven. Onlangs werd het mij allemaal te veel en was het nodig om een aantal dingen te pauzeren. Dit heeft mij echt deugd gedaan. Even onthaasten. Maar de valkuil is subtiel en ik kan er elk moment terug intrappen. De valkuil, in dit geval: het leven.

Daarom som ik even op hoe ik terug heb leren genieten:

Van moeten naar willen
Alles, maar ik bedoel dan ook echt alles van kuisen tot familiefeestjes, naaien en een uitstap naar Praag… was veranderd naar: “ik MOET dat nog doen”. I mean, come on.. Praag. Dat is toch alles behalve ‘moeten’!

Ik besloot van al die moetjes ‘willen’ te maken. Ik wil kuisen want ik leef graag in een proper huis. Ik wil naar familiefeestjes want ik zie mijn familie graag. Ik wil naaien want ik leer graag bij en maak graag mooie stukken. En ik WIL naar Praag want ik geniet van reizen, van nieuwe dingen zien en bovenal van tijd met mijn man.

Deze nieuwe denkwijze vraagt redelijk wat oefening, je moet je steeds bewust zijn van je gedachten. Maar na een tijdje gaat het vanzelf. Het maakt mijn kijk op al die dingen veel positiever. Ik genoot er terug van.

Lijstjes maken.jpg

Lijstjes maken
De chaos in mijn hoofd is soms niet te overzien. Er is zoveel te doen en hoe meer ik aan alles tegelijk probeer te denken, hoe meer mij lijkt te ontglippen. Daarom is mijn agenda mijn rechterhand. Ik plan en maak lijstjes. Liefst op volgorde van prioriteit. Zo schrijf ik eigenlijk was stress van mij af. Door alles op papier te zetten moet ik er niet meer steeds in mijn hoofd mee bezig zijn. Ik geniet dan juist van hetgeen ik op dat moment aan het doen ben. De rest is genoteerd en daar kan ik dan later aan denken.

Prioriteiten stellen
Om terug te leren genieten van het leven zijn prioriteiten echt nodig. Heb je net zoals ik toen, het gevoel dat het te veel wordt? Dan is dat misschien ook echt zo. Toen dat idee bij mij vorm kreeg, ben ik samen met mijn man eens gaan kijken naar wat ik dan echt te doen had en wat er misschien weg kon vallen. Ja met mijn man ja. En neen ik ben niet zo’n middeleeuws vrouwtje die bij alles toestemming van de wederhelft nodig heeft, maar ik had iemand nodig die wat objectiever naar mijn agenda kon kijken en die mij ook goed kent.

Leren genieten

Ontspan:
De klok maakte mij gek. Niet het tikken hoor. Maar de tijd die passeert 🙂 Ik zat soms uren aan mijn bureau te werken als een complete stressblok. Dan voelde ik de spanning in mijn hele lichaam en zat ik de hele tijd op de klok te kijken.

Adem in en adem uit. Zet wat goede muziek op en werk rustig. Ik moest leren dat stressen er niet voor zorgde dat ik sneller zou werken. Door rustig te werken, te ontspannen (leuk muziekje en lekker warme thee erbij) zorgde ik ervoor dat het aangenamer werd om mijn werk te doen. Niet dat ik dan sneller werkte of meer gedaan kreeg. Dat bleef hetzelfde, maar het werd leuker en aangenamer.

Zien jullie het soms niet meer zitten? Welke tips zouden jou en anderen nog kunnen helpen om terug te leren genieten?

0 gedachten over “Leer terug genieten met deze 4 tips

  1. Evelien schreef:

    Je blog is heel mooi geworden 🙂 En hier is het vooral tijd nemen om te ontspannen! En veel nee zeggen zodat mijn agenda niet te vol is want inderdaad, dan krijg je al snel stress 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *